Kolejne oszustwa na terenie powiatu kartuskiego. Apelujemy o rozwagę i ostrożność!
Każdego tygodnia policjanci odnotowują przypadki o internetowych i telefonicznych oszustwach. Oszuści nie próżnują i wymyślają kolejne metody, aby wyłudzić jak największą sumę pieniędzy. W ostatnim czasie najpopularniejszą metodą jest oszustwo BLIK, a także na fałszywego konsultanta banku, który np. wprowadza w błąd co do realnego włamania na konto bankowe. Przez nieuwagę oraz strach przed kradzieżą kolejne trzy osoby z naszego powiatu straciły łącznie około 48 000 złotych. Apelujemy o rozwagę i ostrożność!
Mimo wielu apeli o zachowaniu ostrożności przy wykonywanych transakcjach w internecie oraz o tym by nie instalować aplikacji wskazanych telefonicznie przez konsultanta banku, policjanci przyjmują wiele zgłoszeń związanych z oszustwami. W ciągu weekendu mundurowi odnotowali trzy kolejne oszustwa. Dwie mieszkanki naszego powiatu straciły pieniądze poprzez udostępnienie swoich danych osobowych oraz danych do logowania na rachunek bankowy. 37-latka straciła około 1300 złotych, a 50-latka około 5000 zł. Trzecia oszukana osoba to 42-latek, mężczyzna został zmanipulowany telefonicznie był to tzw. spoofing telefoniczny. Zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku, fałszywy konsultant wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto mężczyzny, który przestraszył się i wykonał wszystko krok po kroku co nakazał „konsultant”. Wypłacił ze swojego konta wszystkie pieniądze, a następnie działając tak jak nakazał oszust, wpłacił je w bankomacie i użył do tego kodu BLIK podanego przez „konsultanta”. Całe oszustwo trwało parę godzin, a do 42-latka dzwonił między innymi fałszywy konsultant banku, kierownik tego banku, a również fałszywy policjant, który potwierdził całe zdarzenie i powiedział, że akcja jest sterowana przez policję. Mężczyzna w ciągu kilku godzin stracił około 42 000 złotych! Apelujemy- nie dajmy się oszukać!
Przestrzegamy! Spoofing telefoniczny- polega on na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci ostrzegają! Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić zanim przekażemy głosowi w słuchawce nasze dane wrażliwe do logowania na konto bankowe lub nakłonieni przez głos w słuchawce wykonamy przelew lub zakupimy przedmiot.
Przypominamy!
Jak działa oszust?
- Wystawiasz przedmiot na portalu.
- Bardzo szybko znajduje się potencjalny kupiec, który zazwyczaj posługuje się komunikatorem WhatsApp i wypytuje nas o szczegóły dotyczące produktu.
- Zgłasza nam chęć zapłaty przez nową usługę lub proponuje zakup połączony z opcją przesyłki kurierskiej.
- Przesyła nam link prowadzący do fałszywej strony, która łudząco przypomina oryginalną stronę OLX, czy firmy kurierskiej.
- Link kieruje nas na przestępczą stronę. Znajduje się tutaj formularz, w który mamy wpisać dane karty bankowej lub zalogować się do naszego banku.
- Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki.
Jak uniknąć oszustwa?
- Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem (np. przez komunikator WhatsApp czy Messenger).
- Zapoznaj się z instrukcją płatności przez OLX.
- Czytaj SMS-y z Banku.
- Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
Jeśli padniesz ofiarą oszustwa natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem. Należy zastrzec kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Następnie o sytuacji poinformuj Policję.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności. Nie daj się oszukać! Pamiętaj! Weryfikuj otrzymywane wiadomości. Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty. Nie klikaj w nieznajome linki do stron.