Oszustwo na konsultanta banku. 33-letni mieszkaniec powiatu kartuskiego stracił 15 tys. zł.- Apelujemy o ostrożność!
Każdego tygodnia policjanci odnotowują przypadki o internetowych oszustwach. Oszuści nie próżnują i wymyślają kolejne metody, aby wyłudzić jak największą sumę pieniędzy. W ostatnim czasie najpopularniejszą metodą jest oszustwo BLIK, a także na fałszywego konsultanta banku, który np. wprowadza w błąd co do realnego włamania na konto bankowe. Przez nieuwagę oraz strach przed kradzieżą 33-letni mieszkaniec naszego powiatu stracił 15 tys. zł. Apelujemy o rozwagę i ostrożność.
Mimo wielu apeli o zachowaniu ostrożności przy wykonywanych transakcjach w internecie oraz o tym by nie instalować aplikacji wskazanych telefonicznie przez konsultanta banku, policjanci wciąż przyjmują zgłoszenia związane z oszustwami. Ostatnio częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem).
Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem. Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary).
W piątek kartuscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa na konsultanta banku, tym razem osoba skontaktowała się telefonicznie z 33-letnim mieszkańcem powiatu kartuskiego, gdzie na telefonie wyświetlił się numer telefoniczny z banku. Fałszywy konsultant wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto mężczyzny, który przestraszył się i wykonał wszystko krok po kroku co nakazał „konsultant”. 33-latek otrzymał link z fałszywą stroną bankowości internetowej, gdzie wpisał swoje dane przez co oszust uzyskał dane do konta 33-latka. „Konsultant” wygenerował kod BLIK za pomocą którego wypłacił 15 tys. zł. z konta mieszkańca powiatu kartuskiego.
Apelujemy, pracownicy banków nigdy nie będą do Was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów czy korzystania z linków. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam jak infolinia Waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii.