77-latka nie dała się oszukać „fałszywemu policjantowi”
77-letnia mieszkanka powiatu kartuskiego w praktyce zastosowała policyjne porady na wypadek usiłowania oszustwa przez "fałszywego policjanta". Seniorka odebrała telefon od kobiety, która przedstawiła się za funkcjonariusza gdańskiej Policji twierdząc, że jej siostrzenica spowodowała wypadek ze skutkiem śmiertelnym i potrzebne są pieniądze by kobieta nie trafiła do więzienia. Mieszkanka naszego powiatu zorientowała się, że rozmawia z oszustką i zerwała połączenie. O wszystkim niezwłocznie opowiedziała dyżurnemu Policji.
Policyjne porady i ostrzeżenia kierowane przez funkcjonariuszy do seniorów, by nie dawali się oszukać "fałszywym policjantom" czy „fałszywym członkom rodziny”, pomagają chronić oszczędności starszych osób przed przekazaniem ich w ręce przestępców.
W minioną środę na telefon 77-letniej mieszkanki powiatu kartuskiego zadzwoniła oszustka podająca się za policjantkę z gdańskiej komendy i powiedziała, że siostrzenica kobiety spowodowała wypadek ze skutkiem śmiertelnym i potrzebne są pieniądze by kobieta nie trafiła do więzienia. Czujna 77-latka natychmiast zorientowała się, że ma do czynienia z oszustką – wcześniej poznała mechanizm, który stosują przestępcy w celu wyłudzenia pokaźnych sum pieniędzy. Kobieta odłożyła słuchawkę i niezwłocznie o próbie oszustwa opowiedziała mundurowym z Komisariatu Policji w Żukowie. Obecnie funkcjonariusze ustalają okoliczności zdarzenia oraz poszukują sprawcy usiłowania wyłudzenia pieniędzy.
Przypominamy o potrzebie zachowania szczególnej czujności podczas telefonicznych rozmów, zwłaszcza na temat posiadanych oszczędności i finansowej pomocy. Telefon może pochodzić od przestępcy podającego się za policjanta. Taki scenariusz zawsze oznacza próbę oszustwa. Kolejny przykład to "fałszywy członek rodziny”, który opowiada o swoich kłopotach. Prosi o pożyczkę na leczenie lub kaucję sądową. Pod żadnym pozorem nie ufajmy obcym po drugiej stronie słuchawki, a o każdej takiej próbie wyłudzenia pieniędzy informujmy dyżurnego Policji pod nr telefonu 112.
Pamiętajmy, że oszuści wykorzystują różne sposoby, aby wyłudzić pieniądze od swoich rozmówców. W momencie, kiedy ktoś będzie do nas dzwonił na telefon stacjonarny i chciał pieniądze – jak najszybciej zakończmy tą rozmowę!
Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
Policjanci nigdy nie proszą przez telefon o wydanie pieniędzy, wyrzucenie ich przez okno, czy pozostawienie gotówki i innych kosztowności w takich miejscach jak śmietnik czy klatka schodowa.