Wiadomości

Oszustwo na konsultanta banku- 19-letnia kobieta straciła blisko 7 tys. zł. Apelujemy o ostrożność!

Data publikacji 06.02.2023

Każdego tygodnia policjanci odnotowują przypadki o internetowych oszustwach. Oszuści nie próżnują i wymyślają kolejne metody, aby wyłudzić jak największą sumę pieniędzy. W ostatnim czasie najpopularniejszą metodą jest oszustwo BLIK, a także na fałszywego konsultanta banku, który np. wprowadza w błąd co do realnego włamania na konto bankowe. Przez nieuwagę oraz strach przed kradzieżą 19-letnia kobieta straciła blisko 7 tys. zł. Apelujemy o rozwagę i ostrożność!

Mimo wielu apeli o zachowaniu ostrożności przy wykonywanych transakcjach w internecie oraz o tym, by nie instalować aplikacji wskazanych telefonicznie przez konsultanta banku policjanci wciąż przyjmują zgłoszenia związane z oszustwami. Ostatnio częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem).

Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem. Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary).

W miniony piątek kartuscy policjanci odnotowali przypadek oszustwa na konsultanta banku, tym razem osoba skontaktowała się telefonicznie z 19-letnią kobietą. Fałszywy konsultant wprowadził w błąd co do realnego włamania na konto 19-latki, która przestraszyła się i wykonała wszystko co nakazał „konsultant”. Kobieta otrzymała link z fałszywą stroną bankowości internetowej, gdzie wpisała swoje dane, przez co oszust uzyskał dostęp do konta 19-latki. „Konsultant” wygenerował kod BLIK, za pomocą którego wypłacił blisko 7 tys. zł. z konta kobiety.


Apelujemy, pracownicy banków nigdy nie będą do Was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów czy korzystania z linków. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam jak infolinia Waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii.

Powrót na górę strony