POLICJANCI ROZMAWIALI O BEZPIECZEŃSTWIE Z SENIORAMI
Policjantki z wydziału prewencji kartuskiej komendy podejmując działania profilaktyczne oraz wychodząc na przeciw oczekiwaniom społecznym spotkały się z seniorami, aby porozmawiać o bezpieczeństwie. Głównym tematem były oszustwa popełniane na szkodę osób starszych oraz metody, jakimi posługują się najczęściej przestępcy tj. „na wnuczka" i „na policjanta". Wszystko po to, by uchronić seniorów przed tego typu zagrożeniami. Nie zabrakło też rozmów na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na koniec funkcjonariuszki rozdały ulotki z kampanii „Nie daj się oszukać na wnuczka, policjanta”.
Policjantki z wydziału prewencji kartuskiej komendy podejmując działania profilaktyczne oraz wychodząc na przeciw oczekiwaniom społecznym spotkały się z seniorami, aby porozmawiać o bezpieczeństwie. Głównym tematem były oszustwa popełniane na szkodę osób starszych oraz metody, jakimi posługują się najczęściej przestępcy tj. „na wnuczka" i „na policjanta". Wszystko po to, by uchronić seniorów przed tego typu zagrożeniami. Nie zabrakło też rozmów na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na koniec funkcjonariuszki rozdały ulotki z kampanii „Nie daj się oszukać na wnuczka, policjanta”.
Funkcjonariuszki z Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach przy współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Kartuzach przeprowadzili kolejne spotkanie z seniorami w ramach akcji profilaktycznej: „Nie daj się oszukać na wnuczka, na policjanta". Mimo wielu kampanii społecznych oraz akcji ukierunkowanych na bezpieczeństwo osób starszych, seniorzy nadal padają ofiarami oszustw.
Kartuska policja ostrzega starsze osoby przed przestępcami wykorzystującymi zmodyfikowane metody oszustw „na wnuczka". Oszuści dzwonią do seniorów, opowiadając historię o wypadku drogowym i przedstawiając się jako policjanci. Sposób działania sprawców jest prosty i bardzo rzadko modyfikowany. Oszust dzwoni na telefon stacjonarny starszej osoby, przedstawia się jako policjant i opowiada o wypadku drogowym, w którym sprawcą jest osoba bliska dla seniora, np. wnuczek. Informuje, że pokrzywdzone w wypadku osoby są poważnie ranne, a sprawcę czeka areszt. Można jednak załatwić sprawę polubownie, jeśli wnuczek zapłaci pokrzywdzonym kilka bądź kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na dowód swej prawdomówności, oszust przekazuje telefon kobiecie, która zapłakanym, niewyraźnym głosem prosi babcię o pomoc. Oszust powiadamia, że po pieniądze zgłosi się nieznana seniorowi ale zaufana osoba. Apelujemy do seniorów, by nigdy nie przekazywali pieniędzy obcym. Jeśli odbieramy telefon z prośbą o finansowe wsparcie, należy zweryfikować informację i zadzwonić do rodziny, nawet jeśli dzwoniący prosi o dyskrecję. Jeżeli podejrzewamy, że dzwoni oszust, należy natychmiast powiadomić policję.
Policjantki poruszyły również problematykę bezpieczeństwa osób starszych jako uczestników ruchu drogowego. Funkcjonariuszki przypomniały o obowiązku używania elementów odblaskowych przez niechronionych uczestników ruchu po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym oraz o podstawowych zasadach poruszania się pieszych i rowerzystów po drogach.
Na koniec rozdano seniorom ulotki z kampanii „Nie daj się oszukać na wnuczka, policjanta”.